Rostliny v květináčích

Jaká květina byla symbolem francouzské královské dynastie?

„Já jsem polní květ a konvalinka“ (Bible, Píseň 2:1).
„Jako lilie mezi trním, tak je má milovaná mezi pannami“ (Bible, Píseň 2:2).

Vznik lilie jako nejvyššího heraldického symbolu francouzské královské rodiny je nerozlučně spjat se jménem krále Chlodvíka I., francouzského baptisty, a jeho manželky Clotildy.

Pozadí vzhledu tohoto znamení je následující – král Franků, pohan Clovis (Clovis), se oženil s Christian Clotilde (Crodehilde), dcerou burgundského krále Chilperika II. a neteří dalšího burgundského krále Gundobada ( v sousedním Burgundsku se o trůn dělili čtyři bratři – Gundobad, Godegisel, Chilperic II a Godomar I). Jako obvykle takový počet uchazečů o korunu způsobil neustálé občanské spory. Gundobad tedy zabil svého bratra Chilperica mečem a také nařídil, aby byla jeho žena vhozena do vody, přičemž jí nejprve přivázal kámen kolem krku. Zákeřný Gundobad vyhnal dvě Chilpericovy dcery – nejstarší Krona musela jít do kláštera a není známo, jaký osud by potkal mladší Clotildu, kdyby se o tomto incidentu nedozvěděli Clovisovi velvyslanci v Burgundsku a neocenili krásu a inteligenci mladé princezny. Clovis bez prodlení vyslal do Gundobadu vyslance s žádostí, aby mu dal Clotildu za manželku. Gundobad, který se nechtěl hádat s králem Franků, souhlasil a Clovis si vzal Clotildu. Přestože se královský rod Burgundska držel heretického ariánského vyznání, Clotilde pod vlivem své matky Careteny již přijala ortodoxní křesťanství založené na nicejském vyznání víry.

Po svatbě, jak píše Chlodůvův životopisec Gregory z Tours, udělala Clotilde vše, aby svého manžela získala na stranu pravé víry, ale on se k takovému kroku dlouho neodvážil a své ženě odpověděl: „ Všechno bylo stvořeno podle vůle našich bohů, tvůj Bůh neukázal tvou sílu.” Clovise také negativně ovlivnilo, že jejich prvorozený Ingomer zemřel krátce po křtu přímo ve křestním rouchu. Řehoř z Tours hlásí, že rozhněvaný král zvolal: „Kdyby ten chlapec byl posvěcen ve jménu mých bohů, zůstal by naživu. Brzy se královně narodilo druhé dítě, Chlodomir. Nějaký čas po křtu také začal onemocnět a král řekl: „Stane se mu totéž, co jeho bratrovi. Totiž: pokřtěn ve jméno tvého Krista, brzy zemře.” Clotilde se však vroucně modlila a nakonec se Chlodomir z nemoci uzdravil. Ale i přes toto zázračné uzdravení a neustálé přesvědčení jeho ženy Clovis odmítl odmítnout pohanství.

Ale v roce 496 začala válka mezi Franky a Alemanny. Poté, co Alamani (z německého způsobu alle – „všichni lidé“, svazek nesourodých germánských kmenů, předků Švábů) vtrhli do oblasti středorýnských Franků, bylo mezi králem Sigibertem uzavřeno vojenské spojenectví. a Clovis, a brzy jeho armáda vstoupila do války.

Předpokládá se, že před hlavní bitvou s Alemanny u Tolbiacu (dnešní Zulpich) Clovis přemýšlel o své ženě a její víře, načež se mu zjevil anděl s větví lilií a řekl králi, aby učinil lilie svou zbraní a odkazem. to jeho potomkům.

Již během bitvy s Alamany pak pohan Chlodvík začal volat ke Kristu: „Ó Ježíši Kriste, tobě, kterého Clotilda vyznává jako Syna živého Boha, tobě, který, jak se říká, pomáháš trpícím a dává vítězství těm, kdo v tebe důvěřují, pokorně tě vyzývám, abys ukázal slávu své moci. Pokud mi dáš vítězství nad mými nepřáteli a já zakusím Tvou moc, kterou, jak on tvrdí, zakusili lidé posvěcení Tvým jménem, ​​uvěřím v Tebe a dám se pokřtít ve Tvé jméno.” A právě v tu chvíli král Alemanů zemřel a jeho armáda uprchla. V bitvě u Tolbiac tedy Frankové vyhráli rozhodující vítězství a Clovis obsadil velkou část alamanských zemí podél levého břehu Rýna, oblast řeky Neckar (pravý přítok Rýna) a země k dolnímu toku Mohanu.

Clovis se po vítězství vrátil domů a řekl o všem Clotildě, která brzy předvolala Remigia, biskupa z Remeše, ke dvoru. Při rozhovoru s Clovisem ho Remigius začal přesvědčovat, aby přijal svatý křest. Když Remigius dokončil kázání, Clovis mu řekl: „Poslouchal jsem tě ochotně, Svatý otče, jedna věc mi vadí, že lidé pode mnou nebudou tolerovat, abych opustil jejich bohy. Já však půjdu a promluvím s ním podle tvých slov.” Lidé po králově řeči zvolali: „Drahý králi, zříkáme se smrtelných bohů a jsme připraveni následovat nesmrtelného Boha, kterého Remigius káže. Jako vděčnost Pánu za vítězství nad Alamany, Clovis, jak mu anděl odkázal, učinil lilie symbolem moci křesťanského krále pod baldachýnem kostela.

K posílení Clovisovy moci velmi přispěl křest, který mu zajistil podporu křesťanského kléru a příznivý postoj galsko-římského obyvatelstva. Převážně galské obyvatelstvo Clovisovy říše považovalo přijetí ortodoxního křesťanství za svůj přínos. Biskup Avit z Vienne tedy napsal v blahopřejném dopise Clovisovi: „Vaše náboženství je naším vítězstvím. Bylo nepochybně důležité, že Chlodvík přijal křesťanství v jeho ortodoxní, nicejsko-konstantinopolské podobě. Dříve jednotlivé germánské kmeny a národy (Burgundi, Vizigóti, Ostrogóti atd.), které přijaly křesťanství, často dávaly přednost heretickému směru – arianismu a křesťanství na základě Nicejského vyznání víry přijatého Ekumenickým koncilem bylo považováno za tzv. státní náboženství římské říše. Protože rané germánské státy vznikaly na územích pod kolosálním vlivem Říma, jejich vládci se instinktivně obávali, že jejich poddaní zmizí do mocnější a rozvinutější kulturní ekumény. Clovis si nicméně uvědomil, že tyto obavy byly neopodstatněné, a geografická poloha jeho majetku byla taková, že poskytovala možnost syntetizovat římsko-germánský svět, čímž položila základy celoevropské kulturní jednotě. A to je zásluha krále Franků před celou evropskou civilizací.

A královský fleur-de-lis (francouzsky fleur de lys/lis; „fleur-de-lis“ – květ lilie) sloužil po mnoho staletí jako znak vládnoucích panovníků a dynastií a stal se také základem erbu. a vlajka monarchické Francie. Stylizace obrazu lilie půlměsíce z něj udělala vzor, ​​ozdobu nebo znak, který se používal v celém dekorativním umění té doby. Květ lilie je jedním z nejběžnějších erbů, stejně jako kříž, orel a lev.

Královský heraldický štít s liliemi (écu aux fleurs de lis) se poprvé objevuje v roce 1211 na osobní pečeti prince Ludvíka, budoucího Ludvíka VIII. z dynastie Kapetovců, otce svatého Ludvíka IX. 7. a 8. křížová výprava, sběratel a správce křesťanských relikvií v kostele Sainte-Chapelle v Paříži: http://www.jewellers-art.ru/article/the-crown-of-thorns-of-christ-the- zachránce

Kolem 1215-1216. na vitrážovém okně katedrály v Chartres se objevuje erb s vyobrazením téhož prince Ludvíka v rytířském bojovém oděvu.

Za dynastie Bourbonů se lilie, symbol čistoty, neposkvrněnosti a Panny Marie, nakonec stala znakem královské moci Francie. Ludvík VII. ji vyobrazoval na svém bojovém štítu, který zdědili další francouzští králové z rodu Bourbonů, z nichž mnozí se také nazývali Louis (francouzsky Ludvík), což bylo velmi symbolické, protože francouzské slovo lys (lilie) je zkrácením jména. Louis (Louis).

Za Karla V. z dynastie Valois zůstaly na erbu Francie pouze tři květiny, dříve bohatě poseté liliemi (které symbolizovaly Nejsvětější Trojici) a azurová látka se třemi stylizovanými zlatými liliemi se stává státní vlajkou francouzského království. .

Kromě královské moci lilie označovala duchovní moc, jak již bylo zmíněno, tato květina souvisela s Neposkvrněnou Pannou, její pokorou a cudností, ve Francii a v Evropě obecně je uctívání „naší Panny“ (Notre Dame) vznešený. Na mincích z 1146. a 1174. století vydávaných biskupy katedrál zasvěcených Panně Marii jsou lilie. Na pečetích těchto katedrál je Panna Maria zobrazena s lilií v pravé ruce (od roku 1181 na pečeti pařížské katedrály Notre Dame de Paris, v roce XNUMX – Noyonská katedrála, v roce XNUMX – Laonská katedrála). Od XNUMX. století se lilie stala nepostradatelným symbolickým atributem v obrazech Madony.

V symbolice vojensko-duchovních řádů, ale i královské gardy – mušketýrů vojenského domu r. Král Francie (francouzsky Mousquetaires de la maison militaire du roi de France). Lilie byly přítomny na praporech všech mušketýrských rot, za jejichž kapitána byl považován sám král. A azurové kozácké pláště a supervesty (oděvy bez rukávů) královských mušketýrů byly zdobeny zlatým křížem, jehož paprsky se proměnily v lilie.

Znak lilie byl ve Francii uctíván v jakékoli době a pouze během revolučního teroru mohlo nošení lilie vést ke gilotině, protože vlastník symbolu byl automaticky považován za příznivce krále nebo armády rojalistů – proti- revolucionáři z Vendee (jeden z 83 departementů vzniklých ve Francii během revoluce v březnu 1790, název pochází od stejnojmenné řeky a rozkládal se na území bývalé provincie Poitou). Rebelové se nazývali katolická královská armáda a byla to vůbec první „bílá“ armáda na světě („L’Armée Blanche“, protože bílá byla hlavní barvou praporů a odznaků rebelů). Ve skutečnosti bylo protirevoluční povstání mnohem širší a rozvinulo se ve čtyřech departementech (kromě Vendee to byly Dolní Loiry, Maine a Loire, De Sèvres), ale byla to právě Vendee, která se v tomto boji nejvíce proslavila, stát se skutečným symbolem rolnického povstání a „kontrarevoluce nižších tříd“.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button