Jaký tlak by měl být v pneumatikách pojezdového traktoru Zubr?
Zdravím všechny znovu! Jsem Andrey, s MotoZillou spolupracuji 10 let a od roku 2020 opravuji mopedy a motorky. Klienti se mě často ptají, na jaký tlak hustit pneumatiky na skútrech nebo motorkách. Tyto parametry jsou velmi důležité, protože ovlivňují bezpečnost a ovladatelnost kola. Dnes vám řeknu, jaký tlak by měl být v pneumatikách dvoukolových vozidel a jak jej správně nastavit.
Měření tlaku v pneumatikách motocyklu
Co ovlivňuje tlak v pneumatikách motocyklu?
Než zjistíte, jaký tlak by měl být v pneumatikách skútru, mopedu nebo motocyklu, nejprve vám řeknu, co to ovlivňuje:
- Odolnost proti opotřebení. Podhuštěná pneumatika leží na asfaltu na velké ploše a střed zůstává konkávní. Pravidelná jízda rychle opotřebuje celou pneumatiku. V přehuštěném stavu se naopak guma dotýká vozovky pouze špičkou elipsy, která se rychle opotřebovává až na šňůru. Trefte jeden kámen a pneumatika praskne.
- ovladatelnost. Podhuštěná pneumatika má dobrou trakci, ale zvětšuje poloměr otáčení motocyklu. Ten přehuštěný příliš ztuhne, motorka se neustále třese.
- Zdroj odpružení. Snížený tlak v pneumatikách hůře pohlcuje nerovnosti vozovky, takže rázy se přenášejí na odpružení. Zvýšený tlak obecně vytváří pocit, že skútr nemá žádné odpružení – vše je cítit v „pátém bodě“.
- Brzdné vlastnosti. Pneumatiky pro skútry s nízkým tlakem zpomalují vozidla rychleji, ale pokud je tlak příliš nízký, bezdušové pneumatiky mohou spadnout z ráfku. Přehuštěné pneumatiky se asfaltu téměř nedotýkají, brzdná dráha se tak výrazně prodlužuje. V mé praxi jsou časté případy smyku.
- Spotřeba paliva. Nízký tlak zvyšuje kontaktní plochu a s ní i valivý odpor, takže se zvyšuje spotřeba paliva. Vysoký tlak v kolech snižuje kontaktní plochu, je pravděpodobné prokluzování a prokluzování.
- Úrověn hluku. Přehuštěné pneumatiky skútru nebo motocyklu vydávají v rychlosti hlasitý zvuk, který jezdce dále unavuje.
Tabulka tlaku v pneumatikách
Jaký tlak nastavit v pneumatikách skútru/motocyklu
Jako zkušený opravář motocyklů odpovím: jaký tlak by měl být v pneumatikách kola, je přímo uvedeno v návodu k obsluze vašeho vozidla. Doporučení výrobce v návodu jsou nejlepší volbou, protože zná lépe konstrukční vlastnosti svého produktu a provedl na něm zkoušky a testy. Někdy někteří výrobci pneumatik přímo píší, jaký tlak by v jejich pneumatikách měl být. Tyto informace by měly být uvedeny na boku pneumatiky.
Do tabulky uvedu běžné hodnoty, v závislosti na velikosti kol, poloze (přední nebo zadní), stejně jako na míře zatížení.
Tlak vpředu s jedním jezdcem, kgm/cm²
Zadní tlak s jedním jezdcem, kgm/cm²
Přední tlak při plném zatížení, kgm/cm²
Zadní tlak při plném zatížení, kgm/cm²
Jak je vidět z tabulky, u většiny skútrů, mopedů a motocyklů by měl být tlak v pneumatikách 2,0-2,3 atm. Mezi předním a zadním kolem je rozdíl 0,1-0,2 atm. Pokud se přidá další cestující nebo pytel brambor, kola se napumpují o dalších 0,1-0,2 atm. Doporučuji vám provést všechna měření pomocí tlakoměru, když je zima, než začnete jezdit. Následně se vzduch v komorách ohřívá, rozpíná a zvyšuje se tlak.
Odchýlit se od výrobcem stanovených norem tlaku v pneumatikách pro motocykly je možné pouze na krátkou dobu ke splnění konkrétního úkolu. Například na enduro kolech musíte provádět triky se skoky na zadním kole. Pro zvýšení stability se v něm snižuje tlak. Nebo jste vjeli do písku, sypkého sněhu, bláta a kola jen veslovala na místě. Abyste se vyhnuli tlačení skútru na dlouhou plochu rukama, doporučuji snížit tlak zvětšením plochy kontaktní plochy. Kola pak budou moci lépe odrážet od sypkého povrchu.
Jak vybrat tlak bez znalosti pokynů
Pokud neznáte model svého motocyklu nebo skútru, na bočnici nejsou žádné specifikace a možná nemáte čas zjišťovat, jaký tlak by měl být v pneumatikách, radím vám nahustit přední pneumatiku na 2,2 atm a zadní pneumatika na 2,3 atm. Projeďte se a dívejte se na pneumatiky, zda příliš neklesají nebo naopak nejsou příliš tvrdé. V souladu s tím napumpujte nebo spusťte pneumatiky.
Před každou delší cestou zkontrolujte tlak v pneumatikách. Při provozu kola po městě vizuálně zhodnoťte stav kol pokaždé, když se k motocyklu přiblížíte. Doporučuji, abyste vždy s sebou nosili nástroj na opravu pneumatik a duši (pokud máte pneumatiky s duší), protože na rozdíl od auta nemáme náhradní pneumatiku. Pokud je tlak v pneumatikách vašeho mopedu nebo motocyklu nastaven špatně, budete muset brzy koupit nové pneumatiky. V katalogu MotoZilla je velký výběr za rozumné ceny.
Andriy Soroka 20. října 2023
0 komentáře
Vše pro ty. servis
Nejčastěji je porucha důsledkem zameškané údržby nebo jednotky, která nebyla včas opravena.
Pravidelně pečujte o své vybavení – bude vám dlouho sloužit a potěší vás dobrou dynamikou!

Zahradní motorizované vybavení ruské značky „Zubr“ sebevědomě zaujímá své právoplatné místo ve svém výklenku. Jak uživatelé poznamenávají, dokonale kombinuje rozumnou cenu, výdrž a schopnost vykonávat na zahradě širokou škálu prací. Sortiment pojezdových traktorů nabízených pod touto značkou je navíc poměrně široký – a to je příležitost vybrat a koupit zařízení, které nejlépe odpovídá konkrétním požadavkům a úkolům. Abychom vám tento výběr usnadnili, sestavili jsme jakýsi špičkový pojízdný traktor „Bison“. Promítli jsme do něj nejen vlastní zkušenosti s tímto zařízením, ale i recenze od mnoha zákazníků. Výsledkem je vizuální průvodce, jehož objektivitou jsme si jisti.
Stručný přehled výrobce
Firma Zubr je rodilý ruský vývojář a výrobce široké škály produktů, především nástrojů pro různé účely. A zahradní technika není v katalogu na posledním místě. Ruský výrobce úspěšně působí ve všech hlavních segmentech tohoto trhu a nabízí širokou škálu vybavení – od vyžínačů a křovinořezů až po výkonné sekačky na trávu a pojezdové traktory. Produkty společnosti jsou prezentovány nejen v Rusku, ale i v zahraničí. Klíčovou oblastí činnosti pro ni však zůstává domácí trh. A tady se to rozvíjí více než úspěšně. Společnost byla obzvláště hrdá na to, že v roce 2019 získala ocenění „Značka č. 1 v Rusku“. Vedení Zubr podotýká, že jde o jasné potvrzení uznání a důvěry zákazníků. A pokud vezmeme v úvahu fakt, že vítěze ceny vybírají přímo spotřebitelé, pak takové tvrzení vypadá docela oprávněně. Jak zástupci ruské společnosti opakovaně uvedli, musí pracovat v podmínkách vysoké konkurence zahraničních výrobců. A v neposlední řadě věnování velké pozornosti výzkumu a vývoji pomáhá Zubru úspěšně udržet své místo na trhu. Celá řada produktů je vyvíjena a testována v naší vlastní designové kanceláři – řada zahrnuje ta nejvybroušenější řešení. Důraz je navíc kladen nejen na standardy kvality „staré školy“, ale také na inovativní vývoj. Inženýři společnosti úspěšně implementují mezinárodní osvědčené postupy a také aktivně rozvíjejí vlastní know-how. Ve vztahu k pojízdným traktorům to znamená optimální kombinaci výkonových charakteristik, vysokou spolehlivost při plnění různých úkolů a celkovou odolnost. Zařízení s typovým štítkem „Zubr“ vydrží zatížení a nezpůsobí svým majitelům potíže po mnoho let provozu. To potvrzuje i oficiální 5letá záruka. I když jsou opravy nebo údržba nutné, problémy nevznikají – společnost aktivně rozvíjí svou servisní síť, která již pokrývá nejen celé Rusko, ale i mnoho sousedních zemí. Získáváme tak odolné a pracné jednotky navržené pro usnadnění práce na osobních pozemcích a zemědělských usedlostech. O vlastnostech konkrétních modelů si povíme níže.
MTB-300
- Motor – 4-taktní, 212 ccm, 7 hp.
- Převodovka – 3 rychlostní, 2 přední + 1 zadní.
- Převodovka – litinový převodový řetěz, kalená 6-ti stranná osa o průřezu 23 mm.
- Řemenový pohon – ozubený klínový.
- Šířka zpracování – 85 cm.
- Hloubka orby – 33 cm.
- Samoostřící frézy.
- 30mm přední kladka a univerzální zadní závěs pro montáž dalšího vybavení.
- Nastavitelná radlička.
- Spolehlivá ochrana pohonu klínovým řemenem před vnějšími vlivy.
- Až 3.5 hodiny provozu na 1 náplň.
Výrobce doporučuje používat tuto jednotku pro kypření a kultivaci půdy v oblastech 15-20 akrů. A výměnou fréz za velká pneumatická kola můžete z pojízdného traktoru udělat minitraktor nebo základnu pro použití široké škály příslušenství.
Uživatelé v recenzích zaznamenávají vysoký skutečný výkon, nízkou hmotnost a dostupnou cenu. Mezi nevýhody patří nedostatečně velká kola.
MTB-400
Strukturálně je tento model téměř identický s výše uvedeným. Nejsou mezi nimi navenek patrné rozdíly. Hlavním vrcholem „čtyřstovky“ je převodovka.
Pokud měl MTB-300 3 rychlostní stupně, tak zde jsou již 4:
V praxi to znamená efektivnější rozložení otáček motoru. Pokud „třístovka“ na prvním rychlostním stupni roztáčí hřídel na 82 otáček za minutu a na druhém na 113, pak u staršího modelu jsou tyto otáčky dosahovány ve druhém a třetím stupni. Na první rychlostní stupeň se hřídel otáčí frekvencí 37 ot./min. Tento nižší převod pomáhá efektivněji překonávat zvýšený odpor. Může to být například orba husté a těžké půdy, pohyb s masivní zátěží, z kopce nebo na sypkém, viskózním povrchu.
Díky takto rozšířenému výkonu se tento pojízdný traktor doporučuje pro použití na pozemcích o rozloze více než 20 akrů a také na obtížných půdách.
Klady a zápory podle recenzí jsou stejné jako u mladšího modelu. Kromě toho je také zaznamenán produktivní provoz nižšího převodového stupně – uživatelé říkají, že trakce na něm je ve skutečnosti vyšší. Přídavek je tedy opravdu praktický.
MTU-350
Naše hodnocení pojezdových traktorů Zubr pokračuje nejmladším modelem z řady MTU. Písmeno “U” v názvu znamená “zesílené”. I když to lze chápat také jako „univerzální“, je zde již vývodový hřídel, který umožňuje připojení aktivních nástavců. Takže tento pojízdný traktor může být použit pro orbu půdy a pro sklizeň a jako pohonná jednotka pro modul sněhové frézy a pro jiné účely.
Pokud jde o intenzifikaci, je zde ztělesněna komplexním způsobem. MTU-350 je znatelně větší a masivnější než modely MTB – 90 kg oproti 78 u MTB-300. Zde použitý motor je stejný, 7koňový čtyřtaktní „Bison“, ale jeho výkon je zpracováván prostřednictvím 4stupňové převodovky. Dostal 6 rychlosti vpřed a 4 vzad, což rozšiřuje možnosti použití tohoto pojezdového traktoru.
Mezi další pozoruhodné vlastnosti MTU-350 patří následující:
- Prostornější palivová nádrž – 6 litrů oproti 3.6 u modelů z řady MTB. A to je výrazné zvýšení autonomie.
- Větší kola s vyvinutým běhounem jim usnadňují zvládání terénních podmínek a výkonněji přenášejí trakci motoru na zem.
- Zesílený rám, odolný proti vyššímu podélnému/bočnímu zatížení.
- Ochranný rám na horní straně motoru poskytuje dodatečnou ochranu pohonné jednotky před poškozením.
- Spolehlivá konfigurace kladky se 2 drážkami, se kterou se připojuje další zařízení a upravuje se rychlost pojezdu.
- hloubka orby do 35 cm při šířce do 85 cm.
Převodovka je zde opět litinové soukolí. Je odolný, odolný proti opotřebení a cenově dostupný. Spojovací zařízení je vyrobeno podle stejného univerzálního designu – s kompatibilitou s nástavci rozhodně nebudou problémy.
Obecně je MTU-350 odolný a relativně levný pojízdný traktor, zaměřený na obdělávání ploch o rozloze 15-20 akrů a dokáže si poradit i s panenskou půdou.
Uživatelé berou na vědomí vynikající výkon tohoto modelu, snadné ovládání a flexibilitu nastavení pro obsluhu. Nebyly zjištěny žádné znatelné nedostatky.
MTU-450
Zde je situace stejná jako v MTB řadě. Externě a ve většině konstrukčních prvků je tento model totožný s předchozím. Klíčovým rozdílem je pokročilejší převodovka:
- MTU-350 má 3 vysoké (1. od 82 ot./min, 2. od 112.7, zadní od 61.5) a 3 nízké (1. od 60.4 ot./min., 2. od 83.1, zadní od 45.3) převod;
- MTU-450 má 4 vysoké (1. od 37.3 ot./min, 2. od 82, 3. od 112.7, zadní od 51.2) a 4 nízké (1. od 27.5 ot./min., 2. -60.4. od 3, 83.1. od 37.8, zadní od XNUMX).
Větší počet pracovních převodů opět rozšiřuje možnosti využití pojezdového traktoru. Lze jej flexibilněji přizpůsobit úkolům různé složitosti a současně zvýšit efektivitu jejich řešení a provoz zařízení při optimálním zatížení. Toto zařízení bude dobré v oblastech s těžkou půdou o rozloze 20 akrů nebo více.
Recenze zaznamenávají vysokou spolehlivost. “Tvrdě pracuje!” — píše jeden z uživatelů. A naše zkušenost potvrzuje, že tomu tak skutečně je. Dalším cenným bodem, prověřeným v praxi, je snadné startování v chladném počasí pro použití jako sněhová fréza.
MTSH-500
Jedná se o výchozí model v pokročilejší řadě s označením MTS. Jeho hlavním rysem je přítomnost vývodového hřídele. Jedná se o pohon umístěný koaxiálně s motorem, určený k přenosu točivého momentu elektrocentrály na aktivní přídavná zařízení. Jinými slovy, zde motor pohání nejen samotný pojízdný traktor, ale také další zařízení. Může to být sekačka na trávu, vyorávač brambor, sněhová fréza atd. – nabízí se široká škála možností aktivního závěsu. Pokud tedy nepotřebujete pouze kultivátor, ale zařízení s extrémně širokou funkčností, vyberte si pojezdový traktor s PTO.
Pokud jde o model MTSH-500, je to dobrá volba pro relativně malé (15-20 akrů) oblasti a ne pro nejtěžší úkoly. Základem je již známý motor Zubr o výkonu 7 koní o objemu 212 ccm – stejný, jaký se používá v řadách MTB a MTU. V kombinaci s 3stupňovou převodovkou (1 nízká) je jeho výkon dostatečný pro orbu půdy do hloubky 35 cm při pracovní šířce 85 cm.
Zároveň tento pojízdný traktor konstrukčně předčí mladší řadu. Využívá zejména spolehlivější a účinnější kotoučovou spojku umístěnou v olejové lázni. Pomáhá efektivněji převádět výkon motoru na pohyb a má slušnou životnost. A masivní litinová převodovka snese vysoké zatížení a dlouhodobý provoz.
Hlavním rysem tohoto zařízení je vývodový hřídel o průměru 14 mm s drážkou 3 * 5 mm. Konstrukce zajišťuje snadné připojení a spolehlivou fixaci nástavců a stabilní přenos točivého momentu motoru.
Mezi další funkce, které zdůrazňují zvýšenou „profesionalitu“ MTSH-500, je třeba poznamenat:
- velká kola s ozubeným běhounem;
- 2stranný otvírač se zesíleným designem;
- výkonný rám, odolný vůči vysokému zatížení různých směrů;
- 6 řezáků se 4 čepelemi každý.
Kromě vývodového hřídele obsahuje konstrukce také spojovací jednotku s čepy standardní velikosti.
Recenze tohoto modelu jsou většinou pozitivní. Uživatelé berou na vědomí vynikající výkon vývodového hřídele a dobrou kompatibilitu MTSh-500 se širokou škálou příslušenství. Opět nejsou žádné stížnosti na kvalitu provedení. Jedinou nuancí, kterou je třeba vzít v úvahu, je, že motor je zde stejný jako u mladších verzí. Proto při složité práci a/nebo s těžkým „závěsem“ pojízdný traktor nefunguje příliš rychle. Zároveň je zde cena více než rozumná – jedná se o jedno z nejziskovějších zařízení ve své třídě. Pokud si pro něj tedy nekladete žádné globální cíle, téměř jistě vás potěší.
MTSH-600
Pokud potřebujete vyšší výkon, pak věnujte pozornost 600. modelu s vývodovým hřídelem. Toto je již poměrně těžké a výkonné zařízení, které je navrženo tak, aby obsluhovalo oblasti o rozloze více než 20 akrů a provádělo poměrně náročnou práci.
Využívá silnější motor o objemu 270 ccm s výkonem 9 koní. Je realizován prostřednictvím kotoučové spojky a 3stupňové převodovky. Jeho rozsah provozních otáček je širší než u mladšího modelu:
- pro MTSH-500 – 93.3 ot./min. při první rychlosti, 129.9 při druhé, 67.8 při zpátečce;
- pro MTSH-600 – 83.5 ot./min. při první rychlosti, 145.3 při druhé, 62.6 při zpátečce.
V praxi to znamená silnější tah na 1. rychlostní stupeň a zvýšenou provozní rychlost na 2. stupeň. Jinými slovy, „šestistovka“ se snáze vypořádá s těžkými úkoly a jednodušší práci vykonává rychleji. Maximální hloubka orby je standardních 35 cm, ale šířka průjezdu byla zvětšena na 110 cm.
Dalším rozdílem je zvětšený objem palivové nádrže, 6.5 litru oproti 3.6 litru u předchozího modelu. Toto téměř 2-násobné zvýšení nejen kompenzuje nárůst výkonu, ale také prodlužuje provozní dobu na jednu náplň.
Vývodový hřídel je zde větší: průměr 18 mm, drážka 3.5 * 6 mm. Je navržen pro práci s těžšími přídavnými zařízeními, což dále zvyšuje produktivitu pojízdného traktoru. Kola tohoto modelu jsou také větších rozměrů, díky čemuž se pohybuje jistěji na obtížném povrchu.
Celkově se pojezdový traktor ukázal jako velmi praktický, funkční a snadno ovladatelný. Má opravdu vyšší výkon a výkon. Svými schopnostmi překonává 500. model nejen na papíře, ale i v terénu – osobně testováno. Cena za takové vlastnosti je poměrně dostupná.
MTSH-700
Nejpokročilejší model v řadě Zubr, jeho schopnosti nejsou horší než některé modely zahradních traktorů. Zařízení je poměrně těžké (140 kg), ale to kompenzuje benzinový motor o výkonu 13 koní.
Převodovka je zde již 4stupňová:
- redukce s rychlostí otáčení 41 ot./min;
- hlavní, pracující při 78 otáčkách za minutu;
- boost, produkující 106 otáček;
- zadní s 37 otáčkami.
Spojka, stejně jako u ostatních modelů MTS, je kotoučová spojka umístěná v olejové lázni. Převodovka je litinová, masivní litá, 6-ti stranná kalená osa o průřezu 32 mm.
Strukturálně se tento model obecně příliš neliší od „šestisetiny“: stejná 12palcová kola, podobná 6.5litrová plynová nádrž a čep vývodového hřídele se stejnými rozměry. Opět je k dispozici univerzální závěs.
Díky výkonnějšímu motoru však orá půdu 10 frézami do šířky 135 cm – maximum mezi všemi pojízdnými traktory Zubrovsky. Toto je také jediný model v řadě ruského výrobce, který má ve svém designu mezikolový diferenciál se schopností „vyřadit“ jedno z kol stisknutím speciální páky. Díky tomu můžete pojízdný traktor otočit téměř na místě, aniž byste na to museli vynaložit jakékoli úsilí – motor udělá vše.
Obecně je MTSH-700 nejuniverzálnější jednotkou v řadě benzinových traktorů Zubr. Je schopen téměř jakéhokoli úkolu na zahradě nebo na malé soukromé farmě. Snadno si poradí s orbou velkých ploch, je kompatibilní s celou řadou přídavných zařízení (pasivních i aktivních) a lze jej použít jako výkonný minitraktor pro přepravu zboží.
Místo závěru
Naše recenze zahrnovala všechny hlavní modely pojezdových traktorů Zubr – a jak jsme ukázali, výrobce dobře přistoupil k diverzifikaci své modelové řady. Obsahuje jak základní stroje, vhodné pro periodické použití na relativně malých objemech práce, tak stroje s vysokým výkonem, vhodné pro profesionální použití.
Navíc dobře kombinují značnou míru sjednocení a individuality. Použití identických součástí a konstrukčních řešení zvyšuje udržovatelnost a snižuje náklady na zařízení. Zařízení se přitom vzájemně neduplikují a efektivně pokrývají mnoho výklenků.
Bez ohledu na konkrétní model vykazují všechny pojezdové traktory Zubr slušnou úroveň kvality a spolehlivosti. Za celou dobu, co prodáváme vybavení této značky, se nám nevrátilo ani jedno. Statistiky ukazují, že žádostí o záruční opravy je také velmi málo. A dlouhodobá oficiální záruka jasně odráží důvěru výrobce ve své produkty.
Pro výběr správné varianty z nabízeného sortimentu musíte nejprve správně posoudit své potřeby:
- jaká je oblast vašeho webu a jaké jsou vlastnosti půdy na něm – orba jílových půd bude vyžadovat větší produktivitu než písek nebo písčitá hlína;
- pro jaké úkoly plánujete používat pojízdný traktor – pokud potřebujete možnost používat aktivní příslušenství, vyberte modely s vývodovým hřídelem;
- jak těžká práce to bude – čím složitější je její povaha, tím pevnější by měla být struktura, tím výkonnější motor a odolnější převodovka.
Co se týče cen, ty jsou úměrné třídě a možnostem zařízení. Nejdostupnější variantou je MTB-300, nejdražší MTS-700. Důležitějším kritériem se zde proto stávají jednotlivé parametry konkrétních modelů.
Nebylo by na škodu vyhledat pomoc od předních odborníků – zejména od našich. S technikou Zubr pracujeme již delší dobu, navíc jsme vyzkoušeli všechny pojezdové traktory této značky. Proto vám nebudeme pouze citovat oficiální informace výrobce, ale poskytneme vám objektivní a užitečné informace. Naším hlavním úkolem je pomoci vám se správným výběrem a řešíme to profesionálně.